سه راهکار عالی برای ایده پردازی

چکیده این مطلب : انتشار : 4 سپتامبر 2019 بدون نظر 123 بازدید

پیدا کردن ایده نو و خلاقانه برای کسب و کار یا هر چیز دیگری روشهایی دارد که در این مقاله خواهید آموخت

نقشه راه

بخش اول – ساخت نقشه راه

به هدف خود توجه کنید

قبل از اینکه به آنچه می‌خواهید انجام دهید توجه کنید، به آنچه می‌خواهید به دست آورید، فکر کنید. این کار می‌تواند نقطه شروع خوبی به شما بدهد، نوعی نور در انتهای تونل.

می‌خوای راجع به کسب‌وکار خودت فکر کنی؟

آیا تلاش می‌کنی تصمیم بگیری و یا زندگی خودت و دیگران را تغییر بدهی؟

آیا می‌خواهی برای کار بعدی هنری ایده‌ای به ذهنت برسه؟

شاید سعی داری که ایده‌ای برای مقاله‌ای داشته باشی که باید بنویسی؟

الزامات را درک کنید.

اگر شما معلم، رئیس، مشتری و یا فردی دارید که کار شما را ارزیابی می‌کند، بفهمید که آن‌ها چه انتظاری دارند و چه چیزی نیاز دارند. اگر نه، فقط به محدودیت‌هایی که باید محصول نهایی به آن دست یابد فکر کنید. اگرچه زیرپاگذاشتن الزامات گاهی می‌تواند منجر به تجربه بهتر و محصول نهایی بهتری شود، دانستن تمام محدودیت‌ها یک چارچوب خوب برای شروع کار به شما خواهد داد.

برای مثال، آیا بودجه خاصی مد نظر است؟

آیا باید از مواد خاصی استفاده کنید؟

آیا این پروژه باید تا زمانی مشخص انجام شود؟

آیا برای درک بهتر نیازها و محدودیت‌های پروژه باید تحقیقات بیشتری انجام دهید؟

فرضیات خود را فهرست و سپس ارزیابی کنید.

به طور طبیعی برخی چیزها را در مورد پروژه خود به دست خواهید آورد. مردم دنبال چه می‌گردند؟ محدودیت‌های شما کدامند؟ چه چیزی قابل‌قبول یا غیرقابل‌قبول است؟ به طور کلی چگونه باید به نظر می‌رسید؟ این فرضیات را لیست کنید تا بتوانید بعدا از آن‌ها استفاده کنید.

برای مثال، در یک پروژه هنری، ممکن است فرض کنیم که مردم به دنبال یک الگوی رنگ خاص هستند که متناسب با موضوع یک نمایش گالری است.

برای یک پروژه کسب‌وکار، ممکن است فرض کنیم که مشتریان چیزی خاص را می‌خواهند که محصول رقیب ما ارائه ندهد.

اگر بر روی ایجاد تغییر زندگی تمرکز می‌کنید، چیزهایی را که می‌خواهید تغییر دهید لیست کنید و چرایی آنرا. این کار ممکن است به شما کمک کند به اصل آنچه که واقعا می‌خواهید و یا نیاز دارید برسید.

ابزاری که باید با آن کار کنید را ارزیابی کنید.

به آنچه که در گذشته انجام داده‌اید، آنچه که قبلاً انجام داده‌اید و آنچه از نظر منابع در دسترس شما بوده‌اند، نگاهی دقیق بیندازید. این به شما کمک می کند تا مرزهایی را برای کار با آنها فراهم کنید.

از چه نوع ابزارهایی استفاده خواهید کرد؟

در مدت زمان طولانی از چه موادی یا افرادی استفاده نکرده اید؟

سال گذشته چه چیزی را امتحان کردید و چگونه می توانست بهتر باشد؟

نظرات دیگران را بخواهید.

الهام گرفتن و نوآوری

بخش دوم – الهام گرفتن

تحقیق کنید.

تحقیق کنید که افرادی که روی پروژه‌های مشابه کار می‌کنند چه کاری انجام می‌دهند. گوگل دوست شما در این ماجرا است. شما نباید آنچه دیگران انجام می‌دهند را کپی کنید. بلکه، شما باید ببینید که ایده‌های آن‌ها در کجا کوتاه می‌شوند و یا چه چیزهایی از پروژه آن‌ها ممکن است مناسب شما باشد.

به این که نوآوران چه می‌کنند نگاه کنید.

وقتی شما می‌بینید که نوآوران چه کاری انجام می‌دهند، می‌توانید از ایده‌های حاشیه‌ای و یا تکنیک‌هایی استفاده کنید که افراد دیگر در حال آزمایش آن هستند. ممکن است بخواهید مشابه کار آنها را تجربه کنید! چنین نوآوری می‌تواند شما را متمایز کند و کاری کند که کار شما به یاد ماندنی و جذاب شود.

به جایی بروید.

خارج از محیط معمول خود باشید. این راهی خوب برای جدا کردن خودتان از حلقه استاندارد قدیم و فکر کردن به چیزهایی است که قبلا هرگز به آن فکر نکرده‌اید. به پیاده‌روی بروید، سراغ یک صنعتگر محلی یا بازار کشاورزان بروید، یا برای مدتی در یک کافه کار کنید. هر گونه تغییر محیط می‌تواند به شما کمک کند به روش‌های مختلف فکر کنید.

یک دفتر یادداشت در کنار تخت‌خواب خود داشته باشید.

همیشه یک روزنامه در کنار تخت‌خواب خود داشته باشید. همچنین می‌توانید یک وسیله یادداشت ضد آب در حمام خود داشته باشید. ایده‌های خوب اغلب در زمانی که ما این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم، دزدانه به سمت ما می‌آیند، اما پس از آن گم می‌شوند چون ما با هر چیز دیگری که انجام می‌دهیم، سرگرم می‌شویم. با داشتن یک قلم و کاغذ در آن نزدیکی، شما می‌توانید به سرعت آنچه را که فکر می‌کنید قبل از فرار آن‌ها را یادداشت کنید.

کافی استراحت کنید!

مهم است که استراحت کنید و ذهن خود را از حلقه‌های واکنشی منفی دور نگاه دارید. بسیاری از اوقات، وقتی شما در حال فکر کردن هستید و هیچ چیز ندارید، بیش از حد بر این واقعیت تمرکز کرده‌اید که هیچ چیز ندارید و واقعا فکر کردن را غیر ممکن می‌سازد.

سعی کنید یک میان‌وعده سالم بخورید، با همکار خود گپ بزنید، یا یک کار عادی انجام دهید (مثل تمیز کردن میز شام).

انتقاد را خاموش کنید.

در طول فرآیند طوفان فکری، انتقاد مفید نیست. برای رسیدن به ایده‌های جدید به آزادی فکری نیاز دارید. انتقاد را رها کنید تا لیستی از احتمالات برای ایده خود داشته باشید.

اگر با دیگران فکر می‌کنید، ممکن است لازم باشد به برخی از آنها یادآوری کنید تا نظرات منفی خود را تا زمانی که فعالیت طوفان فکری تمام شود، نگهدارند.

سعی کنید طوفان فکری خود را به عنوان زمانی برای جمع‌آوری ایده‌ها و مطالب جدید کادربندی کنید. شما می‌توانید بعدا از آن‌ها بگذرید، اما اجازه دهید زمان طوفان فکری دنبال تعداد زیادی ایده و مطلب باشید.

تکنیک های ایده پردازی

بخش سوم – تکنیک های ایده پردازی

خودتان را گرم کنید.

 با یک شروع سرد فکر نکنید. این کار مثل این است که وارد زمین فوتبال شوید بدون اینکه در ابتدا گرم شوید! یک تمرین سریع انجام دهید که باعث می‌شود تمرکز شما در آن فضا باشد، مانند تهیه لیست برای غذاهای هفته بعد، یا با لیستی از چیزهایی که دوست دارید در کار، مدرسه یا هر کاری که انجام می‌دهید.

چشم‌انداز خود را عوض کنید.

خودتان را به جای رقیب تان بگذارید، به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چطور بهتر از الان باشید. آن‌ها چطور به آنچه انجام می‌دهند توجه می‌کنند و کارها را بهتر انجام می‌دهند؟ آن‌ها چه چیزی را تغییر خواهند داد؟ آنها به کجا می‌روند؟

موانع را امتحان کنید.

دادن ایست‌های بازرسی جدید برای رسیدن به هدف، مانند یک بودجه پایین‌تر، یک مهلت جدید، یا یک ماده خاص برای استفاده، می‌تواند شما را خلاق و خلاقانه تر کند. حتی ممکن است یک ایده هم به شما بدهد که شما نمی‌توانستید قبل از آن بدهید.

نقشه ذهنی داشته باشید.

نقشه‌های ذهنی یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های طوفان فکری هستند. جایی است که شما یک ایده را یادداشت می‌کنید (یا چند مورد)!). چند کارت یادداشت را به دیوار نصب کرده و سپس آن را بسازید. هر چیزی که فکر می‌کنید را یادداشت کنید و ایده‌ها را به هم بزنید.

می‌توانید از نرم افزارهای iMindMap و Xmind استفاده کنید.

ایده‌ها را دسته‌بندی کنید.

سه دسته ایجاد کنید: ایده‌های آسان، ایده‌های سخت و ایده‌های دیوانه‌وار. سعی کنید حداقل پنج ایده برای هر دسته‌بندی پیدا کنید. معمولا، کلنجار رفتن با ایده‌هایی که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم و یا واقعا نباید آن را انجام دهیم، باعث می‌شود بتوانیم ایده هایی پیدا کنیم که بتوانیم انجام دهیم و بسیار عالی است.

یک شعر، آنالیز، و یا بررسی بنویسید.

شعری بنویسید که آنچه را که می‌خواهید انجام دهید را توصیف می‌کند. همچنین می‌توانید یک آنالیز نظری یا بررسی موردی که امیدوارید ایجاد کنید را بنویسید. با مشخص کردن آنچه امید دارید پروژه نهایی انجام شود، ممکن است زمان بیشتری برای انجام آن داشته باشید.

یک روش قدیمی را به عصر جدید بیاورید.

چیزی را که قبلا انجام داده‌اید در نظر بگیرید و راهی برای به روز رسانی آن پیدا کنید. همچنین می‌توانید از مفاهیم قدیمی استفاده کنید که مال شما نیستند و راهی برای آوردن آن‌ها به این دوران پیدا می‌کنید. برای مثال، توییتر اساسا تلگراف برای اینترنت بود. برخی از محبوب‌ترین محصولات در حال حاضر از طرح‌های کلاسیک استفاده می‌کنند.

سوال بپرسید.

همیشه سوال بپرسید. از خودتان سوال کنید. از سوالاتی که درباره افرادی که با آن‌ها فکر می‌کنید بپرسید. از دوستان و اعضای خانواده خود بپرسید. سوالاتی که باعث می‌شود ما به چیزهایی که ممکن است در ذهن ما وجود داشته باشند، فکر کنیم. سوالات مفصل و سوالاتی را بپرسید که واقعا در قلب مساله قرار دارند. و به دنبال پاسخ صریح و بدیهی نروید.

چرا من باید با روغن نقاشی کنم؟

چرا مشتری من این محصول را می‌خواهد؟

شما حتی می‌توانید این سوالات را در نقشه ذهنی خود وارد کنید. شما تمام پاسخ‌های خود را نخواهید یافت چون شما فقط پروژه خود را شروع می‌کنید، اما شما قادر خواهید بود افکارتان را ترسیم کنید.

وقت را هدر ندهید.

تمرین‌های کوچک زیادی مثل نقشه ذهنی وجود دارند که می‌توانند واقعا مفید باشند. اما بسیاری از اوقات آن‌ها یک حواس‌پرتی هستند و می‌توانند شما را از انجام کار واقعا عقب نگه دارند. زمان زیادی را صرف فعالیت‌های طوفان فکری نکنید و در عوض سعی کنید هرچه زودتر به سراغ کسب‌وکار بروید.

نوشته‌های آزاد انجام دهید.

 نوشتن آزاد همان زمانی است که شروع به نوشتن می‌کنید و نمی‌توانید توقف کنید. تنها یک جمله را یادداشت کنید که با موضوعی که سعی دارید در مورد آن بحث کنید و بعد از آن مغز خود را دنبال کنید، هر کلمه‌ای را که از طریق گفتگوی داخل مغز شما رد و بدل می‌شود بدون توقف برای فکر کردن بنویسید. تو هیچ وقت نمی‌دانی که تو را از کجا هدایت می‌کند!

سراغ کامنت‌ها بروید.

سایت‌هایی که مطالب و محصولاتی وجود دارد و نظرات زیر آن‌ها نوشته می‌شود بهترین جا برای پیدا کردن و خلق ایده های جدید است. ایده شما باید مشکلی را حل کند. پس سراغ مشکلات دیگران در نحوه استفاده از محصولات و خدمات دیگران بروید و آن‌ها را با محصول بهتر یا خدمات بهتر حل کنید.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما