سه عنصر کلیدی بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار

بازاریابی دیجیتال
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ بدون نظر 24 بازدید

آیا می‌دانید برای بازاریابی دیجیتال چه مواردی از اهمیت بالایی برخوردار است؟ این مقاله مفید را از دست ندهید

آیا تا به حال یک تیتر شماره گذاری شده مانند تیتر بالا را دیده اید و سعی کرده اید تا آن سه چیز را حدس بزنید؟

بعضی از اوقات آسان است و بعضی اوقات خیر. در این مورد، شاید شما فکر کنید که من قرار است درباره ی محتوا، رونوشت و ایمیل صحبت کنم.

حرف شما درست است و آن سه چیز هم مهم هستند اما آن ها موضوع این مقاله نیستند.

محتوا و رونوشت شامل پیام هایی می شوند که شما به آن ها نیاز دارید تا به طور موفق ارتباط برقرار کنید و ایمیل آن پیام ها را از طریق مکالمه تحویل می دهد؛ یعنی متون ارزشمند را. اما بدون درک عناصر اساسی آن پیام ها، شما نمی توانید از آن تاثیر هایی را روی مخاطبان هدفتان بگذارید که به فروش منجر می شوند.

با توجه به شرکت هایی که در تلاش هستند تا “بازاریابی تاثیر گذار” را در آغوش بگیرند، به نظر می رسد که خیلی ها از قدرت منحصر به فردی که اینترنت مهیا می کند تا با مشتریان احتمالی رابطه ی مستقیمی را شکل داد، ناامید شده اند.

به جای این، آن ها در تلاش هستند تا از این کار خودداری کرده و به افراد مخاطبی که قبلا در کار قرار گرفته اند، دسترسی پیدا کنند. این عمل باعث می شود تا شما منتظر لطف و محبت دیگران باشید، در حالی که شما می توانید این روابط را صاحب شوید.

علی رغم طبیعت واسطه زدای اینترنت، برند ها در عوض به شکل جدیدی از واسطه گری یا دلالی روی آورده اند. بازاریابی میان بر، روی زشت خود را دوباره نشان می دهد.

حالا، منظور من را اشتباه متوجه نشوید، داشتن تاثیر گذار های مرتبط با زمینه ی شما، اغلب مطلوب و تعیین کننده است. چیزی که گفتم به معنای این است که هدف اصلی شما در ابتدا توسعه ی تاثیر مستقیم با مشتریان احتمالی است. این برخلاف انتظار باعث می شود تا راحت تر به تاثیر گذاران بیرونی در سمت خودتان دسترسی داشته باشید.

این واقعیت بازاریابی در هر رسانه است و مخصوصا در زمینه ی آنلاین باعث موفقیت های فراوانی می شود. و آن سه عنصری که بازاریابی دیجیتال شما برای توسعه ی تاثیر واقعی باید به آغوش بگیرد، انتظارات، تقویت و اتحاد هستند.

۱٫ انتظارات

بازاریابی موثر همیشه در رابطه با تشخیص و بر طرف کردن انتظارات بوده است. مردم در تلاش هستند تا خودشان و موقعیتشان در زندگی را بهبود ببخشند، به ویژه در موقعیت هایی که مرتبط با دیگران در قشر های اجتماعی باشد.

بازاریابی عمده ی اولیه کار بزرگی را انجام داد و انتظارات را از طریق حسادت هدایت کرد. پیام هایی که مشتریان را تشویق می کردند تا از طریق جمع آوری کالا های مالی پا به پای همسایگانشان پیش بروند تبدیل به عامل انگیزشی برای جامعه ی مفرح اجتماع شد.

انتظارات مثل همیشه قدرتمند هستند اما حالا دیگر تبدیل به حیوانات متفاوتی شده اند. اول از هر چیزی، ما دیگر خودمان را با همسایگان جغرافیایی مقایسه نمی کنیم. به جای آن، ما اکنون توقعات جهانیِ ناشی از اینستاگرام را داریم که بر اساس کسانی که تمایل داریم تا شبیه آن ها باشیم بنا شده اند و خود این تمایلات بر اساس علاقه هایمان، شیوه های زندگی و شکل های مختلفی از موفقیت بنا شده اند. درست همانطور که بازاریاب بزرگ روی اچ ویلیامز با اطمینان گفت:

چیزی که یک فرد ستایش می کند را به من نشان دهید و من تمام چیز های پر اهمیت او رو به شما خواهم گفت. و سپس می آموزید که چگونه با آن ها ارتباط برقرار کنید.

مطابق همین امر، یک کاهش قابل توجه در تمایلات مربوط به جمع آوری چیز های مادی وجود دارد.‌ بر اساس مقاله ای در وبسایت “ترند واچ ریپورت” درباره ی مصرف گرایی، وضعیت نسبت به شاخص ثروت مادی یا “چیزی که مردم دارند” در حال تغییر است و به “کسی که مردم می خواهند تا به آن تبدیل بشند” متمایل شده است.

این تغییر توسط افراد معروف و شاخ های مجازی دیگر در شبکه های اجتماعی تقویت می شود. دنبال کنندگان آن ها می خواهند تا سالم تر، باهوش تر، خلاق، مرتبط و کارآفرین باشند. اگر شما کالا های مادی می فروشید، باید بفهمید که وسیله ی شما چگونه برای شیوه ی زندگی رویایی گسترده تر مخاطبان هدف شما مناسب است.

به نظر می رسد که این قضیه به تنهایی تمرکز روی خارج از بازاریابی تاثیر گذار را توجیه می کند، اما این واقعا فقط یک راه برای ترک مسئولیت شما به عنوان حمایت کننده ی کالا ها و خدمات شما است. همانطور که یوجین شوارتز نعروف در دهه ها قبل گفت:

شما برای کالایتان تمایل خلق نمی کنید. شما یک نیاز موجود در بازار را برطرف کرده و آن را به سوی کالایتان هدایت می کنید.

در نمای ساده، تمایلات و انتظارات مشتری ایده آلِ شما در بیرون از اینجا قرار دارد. رسانه های اجتماعی، کسانی که مردم ستایش می کنند و دنبال می کنند را عموما تشخیص می دهند و آن رسانه ها توانند کمک کننده باشند. این شغل شما است که پارامتر های آن انتظارات را کشف کنید و آن را به سمت کالا یا خدماتتان هدایت کنید.

۲٫ تقویت

اگر شما بدانید که مشتریان انتظار دارند تا به چه شخصی تبدیل شوند، سپس کالا یا خدمات و بازاریابی شما باید آن افراد را تقویت کند تا به نسخه ی بهتری از خودشان تبدیل شوند‌. اگر شما در این زمینه شکست بخورید، در برابر رقیبتان که هم چنین کالا یا خدمات و بازایابی را ارائه می دهد، شکست خواهید خورد.

قرن بیستم به بازاریابی ناکافی دامن زد که جمع آوری چیز های مادی را تشویق می کرد. بدون دسترسی به زاویه های دید دیگر، مردم با پیام هایی که برند را به عنوان قهرمان قرار می داد و به مشتریان بدبخت وعده می داد که از افسردگی ساخته ی آن پیام نجاتشان بدهد توسط بازاریاب ها مورد هدف قرار می گرفتند.

اگر همسایه ی شما یک بیوک جدید داشت، تحت تاثیر شرایط جامعه، شما مجبور می شدید تا احساس حقیر شدن بکنید. چه دلیلی دارد که ماشینتان را به کادیلاک تبدیل نمی کردید و جلو نمی افتادید؟

بازاریابی امروزی تاثیرگذار به اصل قضیه می پردازد. مردم به جای جذب شدن به ماتریالیسم (مادی گرایی) و یا منافع شخصی اساسی، به دنبال انتظارات مثبت و راهنمایی های کاربردی درباره ی چگونگی تبدیل شدن به بهترین نسخه ی خودشان هستند.

این قضیه را در کنار این واقعیت بگذارید که اینترنت (به ویژه رسانه های اجتماعی) اعتماد کردن به سازمان های سنتی را از بین برده اند، در حالی که قدرت را به سمت درگیر شدن افراد سوق می دهند.

ظاهر شاخ های مجازیِ جذب کننده با برند های شخصی قدرتمند این گرایش را به ما بازگو می کند که مردم می خواهند توسط مردم دیگر تقویت شوند، نه شرکت های بی چهره.

چرا یک چهره ی انسانی به کمپانی خودتان ندهید؟ اگر شرکت شما برای همکاری خسته کننده باشد، چه چیزی برای یک شاخ مجازی جذابیت دارد تا به شما کمک بکند؟

این می تواند به سادگی بیان کردن نقشتان به عنوان یک بازاریاب باشد. تفاوتی هم ندارد که به خودتان به عنوان یک راهنما، منتور یا مربی فکر کنید، این شغل شما است که ماجراجویی خود راهبر متفاوت خریداران را تقویت بکنید.

در یک محیط مملو از اطلاعات و انتخاب ها، مشتری مسئولیت را در اختیار دارد و درست است که شاید آن ها به عنوان قهرمان به نظر نرسند اما آن ها قطعا پروتوگونیست داستان خودشان هستند.

این به این معناست که آن ها برندی را دنبال و انتخاب می کنند که آن ها را برای رسیدن به انتظارات قهرمانانه شان تقویت کند. شاخ های مجازی بیرونی می توانند کمک کنند اما فقط تا زمانی که شما هم‌ یک تاثیر مستقیم را روی بازارتان بگذارید و این کار را در راه معناداری انجام دهید که ثابت کند شما یک حرفه ای هستید.

۳٫ اتحاد

برای دهه ها ، متخصصان بازاریابی و فروش باهوش کار کرده اند تا شش جزء حیاتی تاثیر که توسط مطالعات روانشناسی اجتماعی (یعنی تعامل، اختیار، اثبات اجتماعی، پسندیدن، تعهد و سازگاری، کمبود) منتشر شده اند را از طریق تلاش ممتدشان ترکیب کنند.

پس حتما مهم بوده است که دکتر رابرت گیالدینی یعنی تعریف کننده ی اصلی آن اجزاء حیاتی، یک جزء هفتم هم به آن ها اضافه کرده است – اتحاد

در واقعیت این قضیه چندان هم یک سورپرایز نبوده است. در کتاب هایی همچون “بروزرسانی برند ها” نوشته ی داگلاس اتکین در سال ۲۰۰۴ و “کتاب دار و دسته ها” نوشته ی سث گودین در سال ۲۰۰۸، تفکرات اولیه ی قدرت تاثیرگذاری اتحاد مطرح شده بودند. در همین حین، شرکت هایی همچون اپل و هارلی-دیویدسن از قدرت وابستگی استفاده کرده و برند هایی با ارزش میلیارد ها دلار را بنا کرده اند.

بازاریاب های باهوش می دانستند چه خبر است اما ما صرفا سعی کردیم به زور این مفهوم را در قالب یکی از جزء های تاثیرگذاری یعنی جزء پسندیدن قرار دهیم. این بدان معناست که مردم به آسانی توسط افرادی که آن ها را دوست دارند تحت تأثیر قرار می گیرند و در غیر این صورت توسط چیزی جذاب تحت تاثیر قرار می گیرند.

اما اتحاد فراتر از صرفا پسندیدن است. از زاویه ی دید مشتری، این قضیه بیشتر درباره ی مردمی است که من را دوست دارند و حتی بخشی از من را دوست دارند.

بر اساس همان مقاله در سایت ترند واچ ریپورت، مردم بیشتر از اینکه به نمایندگان مراکز قدرت سنتی و همینطور متخصصان آکادمیک و تکنیکی اعتماد کنند، به کسانی اعتماد دارند که خودشان را دوست داشته باشند.

از نظر من، همین قضیه باعث می شود تا شاید اتحاد (الان) قدرتمند ترین جزء اجزاء هفتگانه اساسی محسوب شود.

اختیار کسب کنید. دیگر فقط نشان دادن تخصصتان با محتوا کافی نیست. شما باید آن مسئول مرتبطی باشید که ارزش های مرکزی و جهان بینی مشتریانتان را هم به اشتراک بگذارد.

یا اثبات اجتماعی را در نظر بگیرید که به این معنا است که ما برای نشانه های ارزش و چگونه رفتار کردن به دیگران نگاه می کنیم. امکان دارد که یک مقاله در سایت برایتبارت هزاران بار به اشتراک گذاشته شود و با این حال آن اثبات اجتماعی برای کسانی که ارزش ها و جهان بینی آن جمعیت را به اشتراک نمی گذارند بی معنی یا در واقع منفی باشد.

برای متحد شدن ما راه های دار و دسته ای زیادی وجود دارد. خانواده، محله، شهر، استان و ملیت، راه های مشخصی برای این امر هستند. اما نیروهای قوی تر متحد شدن از دیدگاه بازاریابی، علاقه، انتظارات و تقویت هستند. شما باید با انتظارات مشابهی به شکلی مردم را هدایت کنید که آن ها را حتی بیشتر کنار هم قرار دهد.

با تشکر از از اینترنت، هرگز برای کسی از این راحت تر نبوده است که مردم هم سلیقه ای را پیدا بکنند که علایق و انتظاراتشان را به اشتراک می گذارند. و همانطور که گودین در کتاب “دار و دسته ها” بار ها اشاره کرد، آن ها همچنین به دنبال رهبران هم سلیقه ای هستند تا تقویت را فراهم کنند.

برای چیزی که اهمیت دارد بایستید.

تمرین تقویت با محتوای آبکی و کپی کردن غیر ممکن است.

در مقابل، تثبیت موقعیت قابل توجه، اظهاریه های انگیزشی، بیانیه های موقعیت نوآورانه چیز هایی هستند که الهام بخش مردم هستند تا آن ها با اعتماد به نفس انتظاراتشان را دنبال کنند‌. و تصادفی نیست که این ها همان پیام هایی هستند که مثل آتش جنگل در رسانه های اجتماعی پخش می شوند‌.

تقویت محتوایی که با انتظارات هماهنگ است و جهان بینی ها را تایید می کند همان چیزی است که آن شاخ های مجازی طمع کار از آن استفاده می کنند تا مخاطب خلق کنند. شما باید همین کار را انجام دهید تا در بازی باقی بمانید.

دانش سنتی به ما می گوید که به امید اینکه در ذهن مردم جذاب به نظر برسیم پشت یک برندِ با دقت ساخته شده پنهان شویم که توسط پیام های اصولی و مطمئن، قدرت خود را به دست آورده باشد. اما اگر یک مشتری نتواند خودش را وابسته به برند شما ببیند، به دنبال کسی خواهد گشت که توسط ایستادن برای چیزی که برایش اهمیت داشته باشد این حس را به او منتقل کند که وابسته است.

تاثیر گذاری حقیقی چیزی نیست که قرض بگیرید. تاثیر گذاری حقیقی چیزی است که شما به آن جان می بخشید.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی ابزار های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در یکی دو سال اخیر به یکی از محبوب ترین شغل ها تبدیل شده است. اگر عبارت “دیجیتال مارکتینگ” را درموتور جست و جوی Google تایپ کنید ، خواهید دید که اصطلاحات مرتبط به دیجیتال مارکتینگ پیشرفت زیادی کرده است .در این مقاله بررسی خواهیم کرد که دیجیتال مارکتینگ چیست و ابزارهای مختلف […]

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما