تله های ذهنی که کارآفرینان باید از آن دوری کنند

تله های ذهنی که کارآفرینان باید از آن دوری کنند
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ بدون نظر 229 بازدید

چگونه مشاوره و مدل های کسب و کار می تواند موفقیت یا شکست شما را تعیین کند؟همه موسسان استارتاپ، مربیانی را داشته اند که حتی در رابطه با ارتباطات شخصی و سرمایه گذارنی که انتخاب می کنند به آنها مشاوره می دادند.مشاوره گرفتن از هرکسی می تواند بعضی وقت ها باعث گیج شدن و رفتن درون تله های ذهنی برای کارآفرین شود حتی وقتی که نیت خوبی دارند!اینجاست که می گوییم، چرا؟؟

تجربه کاملا مرتبط و اساسی است

حدوداً ده سال پیش بود که برای تعطیلات به تایوان رفتم و یک ماشین کرایه کردم، به راننده سپردم که من را در مناطق کوهستانی بگرداند؛

یک روز در یکی از مناطق نزدیک به مقصدمان توقف کردیم و راننده داستان زندگی خودش را برایم تعریف کرد.

وقتی من او را دیدم ۶۰ سالش بود و کل عمرش را صرف رانندگی برای مردم کرده بود.

فرزندانش الان بزرگ شده بودند، پسرش یک مهندس بود و دخترش یک پزشک. او حدودا بازنشسته شده بود.

همسرش اداره مالی خانه را بر عهده داشت. آنها یک خانواده سنتی بودند که در آن، مرد خانواده یعنی راننده پول در می آورد و آن را به همسر خانه دارش می سپرد، همسر وظیفه داشت فرزندان را تربیت کند و از بودجه مالی خانه مراقبت کند.

الان فرزندان موفق بودند و پدر و مادر وقت خوشگذرانی و تفریحشان بود. والدین وظایف خودشان را درست انجام داده بودند و فرزندان هم در خور یک فرزند بودند.

یک مشاوره خوب برای من: در زندگی، یک نفر باید برای زندگی یک نقشه یا پلن داشته باشد. وقتی حدود ۲۷ سالگی بودم یکی از دوستانم سرطان گرفت. او زن یک بانکدار موفق بود و ازدواج کرده بود و تازه بچه دار شده بود و همینطوری وضعیتش بد و بدتر شد.

وقتی ما در حال تلاش کردن در حرفه خودمان بودیم او درگذشت و برای ما دریایی از نصیحت ها را باقی گذاشت: روزت را تصرف کن، زندگی از آن چیزی که فکر می کنی کوتاه تر است.

وقتی به عقب بر میگردیم می بینیم که هیچکدامشان اشتباه نمی کردند، هر کدامشان زندگی را از دیدگاه تجربه و مسائلی که با آن دست و پنجه نرم کردند مشاهده می کردند.

این دقیقاً ایرادی هست که از نصیحت میشه گرفت. هر کدام از نصیحت ها بر اساس تجربه شخصی پایه گذاری می شود. تجربیات بستگی به حس پشیمانی یا افتخار هر شخصی در زندگی خودش دارد.

چند سال پیش از طریق یک دوست به یک کارگزار سهام معرفی شدم. او در چهل سالگیش بود و تجربه ۲۰ سال حضور در صنعت را داشت.

در آن موقع من دو سال بود که از تلاش زیاد در حال خرد شدن بودم، در یک گفت و گوی غیر رسمی که با او داشتم از وی خواستم که من را طوری مشاوره بدهد که بتوانم بین آن همه کارگزار سهام که دیدم موفق بشوم. چیزی که او به من گفت همیشه یادم خواهد ماند.

او گفت: من می توانم چیزهای کمی را با تو به اشتراک بگذارم ولی تجربیات من را با خودت مقایسه نکن. این ۲۰ سال تجربه من لزوماً نمی تواند برتر از دو سال تو باشد.

همه آنهایی که موفق بودند به جوانترها می گفتند که از آنها مشاوره بگیرند ولی این شخص تجربه را کاملاً متفاوت می دید.

یکی از دلایلی که نمیشه تجربه آن شخص را سرمشق بگیریم این است که آن موقع شبکه وسیعی به نام اینترنت وجود نداشت و هیچ کارگزاری آنلاین سهامی در کار نبود. این شغل آن موقع وسیع تر و آهسته تر بود. اطلاعات آنقدر راحت به دست نمی آمدند. پس آن صنعتی که من با آن درگیر بودم بسیار متفاوت از آن صنعتی بود که آن کارگزار موفق شد.

بعدها آن دوستی که ما را به هم معرفی کرد به آهستگی به من گفت که آن شخص متأسفانه مشکلاتی رو داشت که مجبور بود کیسه ادرار را با خودش همه جا ببرد و زیر لباسهایش مخفی کند.

شاید به خاطر همین مقابله با مشکلات جسمی بود که آن شخص را بسیار فروتن و متواضع کرده بود و می دانست که غرور در دستاوردهای دنیوی در مقایسه با صداقتی که می تواند پیشنهاد دهد یک چیز زودگذر است، مهم نیست که چقدر شرایط جسمی و سن و سال متفاوت باشد.

این قسمتهای زندگی چیزی را به من یاد داد؛ مشاوره هایی که توسط هر کس به شخص داده می شود باعث گرفتار شدن در دو تله ذهنی می شود:

آگاهی یه طرفه و تعصبی بر اساس تجربه های شخصی و نامربوط بودن با توجه به شرایط و زمان متفاوت.


سرمشقی برای تجارت – هر کاری هزار راه دارد

اگر بخواهم خلاصه بگویم حدود یازده سال پیش رفتم تا برای پدر یکی از دوستانم در ملبورن کار کنم. او یک امپراطوری برای خودش داشت و در زمینه های مختلف موفق بود؛ از توسعه ملک و املاک گرفته تا سرمایه گذاری در هتل و تامین و توزیع گاز LPG و حتی دلالی ماشین های دسته دوم و حتی یک آرایشگاه!

او دو دستور العمل مهم برای فعالیتهایش داشت؛ اول اینکه زمینه های کاری او توسط اعضای خانواده و آشنایانش کنترل می شد و دوم اینکه آنها براساس کمترین بودجه و بیشترین سود کار می کردند.

یک روز که با هم به کافه رفته بودیم اطرافش را نگاه کرد، سرش را تکانی داد و به من گفت: نوسازی این کافه حتما خیلی هزینه برداشته و احتمالا مشتری کمی دارند چون چایی شان خیلی گرانقیمت بود. این در حالی بود که در هنگام اقامت شش ماهه من در ملبورن آن کافه خیلی خوب کار کرده بود.

اما بودجه بندی هتل که من در آن به پدر دوستم کمک کردم با چندین و چند مسئله روبرو شد؛ مشکلاتی اعم از کارکرد و تأمین ضعیف مواد اولیه و همچنین مشکلات استخدامی به وجود آمده توسط محدودیت های بودجه.

آخر که چک کردم دیدم هم آن کافه و هم تجارت اینها هر دو سر جای خودشان هستند!

استیو جابز به خاطر استخدام استعدادهای درجه اول و تأکید روی کیفیت و نام تجاری مشهور بود.

فلسفه تجارت ریچارد برانسون وقتی که شروع به فعالیت کمپانی خود کرد این بود که بهترین شخص برای مدیریت عامل را پیدا کند و در ادامه انگیزه کافی برای انجام کار را داشته باشد.

موسس شرکت Uniqlo به دلیل تولید چیپ ست OEM در چین و فروش لباس های اساسی در رنگ های مختلف به جای لباس های فانتزی پولدار ترین مرد ژاپن شد.

دایسو یک ژاپنی بزرگ دیگر است که با فروش زنجیره ای موفق شد. او ۳۰۰۰ فروشگاه زنجیره ای لوازم خانگی در کل دنیا افتتاح کرد که در آن کالاهای ارزان قیمت چند دلاری به فروش می رسید.

می توان استدلال کرد که فرصت مناسب را در زمانی که اقتصاد ژاپن مشکلات فراوانی داشت و مردم آگاهانه خرج می کردند قدر دانستند.

من می توانم مثال هایم را ادامه بدهم اما نکته ای می خواستم بگویم این است که مدل های کسب و کار بر اساس سبک شخصی و شرایط تقاضای واقعی طبقه بندی می شوند.

هیچوقت در نظریه هایی که شما و دیگران آن را پیش بینی می کنید به قول معروف گیر نکنید؛ به آن تفکراتی که میگوید شرکت یا کالای شما باید چه شکلی باشد.

اگر با موسسان استارتاپ های بزرگ صحبت کنید بیشتر از آنچه انتظار دارید به این نکته پی می برید که آنها باید صنعت خودشان رو بچرخانند، قیمت گذاری کنند و برند سازی کنند و می بینید بهترین راه برای تصمیم گیری به جای توجه به نصیحت های مشاوره دهندگان، توجه به بازخورد مشتریان یا تقاضای واقعی بازار است.


شما هم صفر هستید و هم صد

اعتبار در تجارت به موفقیت بستگی دارد نه به عامل دیگری. اگر هر کاری که می کنید باعث درآمد نشود هر چیزی که بگویید هیچ اهمیتی ندارد. مردم فقط به عملکرد شما توجه دارند و به اصطلاح عملکرد بد را یک انگور ترش یا ناخالص می پندارند.

یک مرد جوان از مخاطبان، در یک برنامه تلویزیونی که این گفت و گو بسیار معروف شد از “جک ما” انتقاد کرد و “ما” در جواب او اذعان داشت: من موسس شرکت علی بابا هستم اما تو با چه پشتوانه ای از من انتقاد می کنی؟

اگر کار مهمی انجام بدهید صد هستید اما اگر انجام ندهید چیزی جز صفر لقب شما نیست! مهم نیست که درباره شما چه بگویند و چه نگویند.

مشاوره ها و نصیحت ها می توانند مفید باشند. مخصوصاً وقتی که یک نفر از رشته شما مشاوره بدهد.

یکی از دوستانم که از پایه گذاران شرکت Unicorn هم هست گفت: من میدانم تجارت خودم رو چطور جلو ببرم اما تظاهر نمی کنم که در تجارت های دیگر هم چیزی میدانم.

اینترنت و شبکه های ارتباطی حتی از نصیحت ها هم می توانند مفیدتر باشند. شما می توانید مشاورها و شریکان خود را در آن ها به راحتی پیدا کنید که حتی می تواند از مشاوره تئوری هم بیشتر به شما کمک کند.

مفهوم ها و تئوری ها می توانند شما را به جایی برسانند. بیشتر ماجراجویی را باید خودتان انجام بدهید و به شما بستگی دارد. یک نفر شما را در مسیر درست قرار میدهد و شما باید خودتان آن مسیر را تا هدف جلو ببرید.

نصیحت ها دو ایراد دارند که باید حل شوند. اول اینکه نباید به تقاضا کردن آنها اعتیاد پیدا کرد و دوم اینکه مشاوران خیلی راحت می توانند موسسان استارتاپ ها را در قضاوت خودشان به اصطلاح غرق کنند.

چندین و چند استارتاپ بزرگ در جهان مثل eBay توسط مردمی که برای اولین بار آنها را دیدند مسخره شدند.

برای مثال سری کتاب های هری پاتر توسط بیش از ۵۰ عوامل ادبی رد شد اما بالاخره یک ناشر کوچک حاضر شد تا این اثر را چاپ کند و حالا JK Rowling نویسنده هری پاتر پولدار ترین نویسنده جهان است.

گاهی حتی کارشناسان می توانند به طرز فجیعی اشتباه کنند. وظایف خود را انجام دهید و به سمت هدف خود حمله کنید و خود را با مهارت های مورد نیاز مسلح کنید.

استعدادهای درست را استخدام کنید یا شریک خوب پیدا کنید تا برای شما به نبرد برود و در ادامه راه تلاش زیاد، استعداد فطری و مقداری شانس همسفران شما هستند.

و در آخر، مهم نیست که دیگران به شما چه بگویند؛ به هر حال خوشمزه بودن یک خوراکی را با خوردنش ثابت می کنند.

نویسنده : Lance Ng

ترجمه : مهدی خشنود

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما