طراحی اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۱۹

طراحی نرم افزار موبایل در سال 2019
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ يك نظر 281 بازدید

طراحی واسط کاربر که به معنای طراحی واسط کاربر برای ماشین و نرم‌افزار، همانند رایانه، لوازم خانگی، دستگاه موبایل و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی با تمرکز بر به حداکثر رساندن تجربه کاربری است. در این مقاله با ۴ روند اصلی طراحی رابط کاربری در سال ۲۰۱۹ آشنا می شوید.

۴ روند اصلی که در طراحی رابط کاربری یا UX تلفن های همراه در سال آینده استفاده خواهد شد:

۱- ناوبری ۲٫۰

همیشه بحث بسیار زیادی بین ناوبری بالا و پایین در جریان بوده است. ما بالاخره قرار است از این نردبان در سال ۲۰۱۹ بالا بریم.
پذیرش گسترده دو عناصر UX در iOS و اندروید این تحول را نشان می دهد، یعنی پایین صفحات و حالت های بالا کشیدن یا به اصطلاح سوایپ آپ کردن.
این یه واقعیت است که کاربر ها دوست دارند با یک حرکت دست کار و فعالیت خودشون رو انجام بدن،

 

ناوبری 2.0

 

همزمان کار کردن در صفحات بزرگ و کار کردن با یک دست اهمیت و حیاتی بودن پایین صفحات را نشان می دهد جایی که برای استقرار دکمه های مهم مناسب است.
طراحان در حال حاضر اغلب پایین صفحه را برای sub-flow ها و جریان ها به جای رقبایی مانند سرریزی overflow ها یا side drawer های غول پیکر که از دو گوش موبایل گزینه ها را نمایش می دهد یا پاپ آپ ها که در وسط صفحه قرار می گیرند ترجیح می دهند.

 

صفحه پایین:

پایین صفحات به طور شگفت انگیزی برای نشان دادن گزینه های بیشتر در حالت عمودی و نمایش گزینه های شبیه به هم در حالت افقی مناسب هستند و این ها همه بدون هیچگونه پریدن صفحه انجام می شوند
از این رو sub-flow ها می توانند جریان خود را از اول تا آخر داشته باشند در حالی که تمامی تصویر پیش زمینه را حفظ می کنند و تغییری در آن به وجود نمی آورند.

 

سوایپ آپ کردن یا بالا کشیدن صفحه:

بالا کشیدن صفحه در حال حاضر، جایگزین به عقب برگشتن یا باز کردن drawer در یک نرم افزار با استفاده از دکمه های فیزیکی شده است.
این عمل برای استفاده از ناوبری در نرم افزار ها فضای لازم را فراهم می کند.

داشتن دو بخش یعنی بخش بالایی و بخش پایینی (ناوبری) به عنوان یک تکرار در نرم افزار های محبوب، جریان ها را استاندارد کرده و آگاهی کاربر را از لودینگ ها مخفی می کند و در عین حال کاربر ها بیشتر از عهده فعالیت ها بر خواهند آمد.
متریال و HIG هر دو در آپدیت های اخیرشون ، دستورالعمل هایی را برای ناوبری پایین قرار دادند.

۲- فعالیت رابط های صوتی و بصری

رابط صوتی یا VUI قدم بعدی در فعالیت کامپیوتر های تولید شده توسط بشر یا HCI ها ست. در حالی که رابط صوتی و بصری تا کنون عمدتا مستقل دیده شده است اما در سال ۲۰۱۹ شاهد ادغام این دو و پذیرش این رابطه خواهیم بود
شما ممکن است میکروفونی را در رابط بصری خود داشته باشید یا نداشته باشید. فرض کنید در حالی که شما از یک نرم افزار استفاده می کنید، چیزی را که قصد انجام آن را دارید به زبان بیارید و نرم افزار آن را تفسیر کرده و این نکته بسیار واضح است.
راندن یک ماشین، جواب دادن به تماس با گفتن “جواب تلفن را بده” ، خواندن یک نوتیفیکیشن با گفتن “برام بخونش” ، وقتی که می خواین در حین خواندن کتاب به مطالب آن گوش کنید و بگویید این بخش کتاب را برایم تعریف کن” یا شاید “زیر آخرین جمله خط بکش” و “این جمله به چه معنیه” ، وقتی نمی خواین که در یک صفحه کوچک کل اینترنت را زیر رو کنید و میگید “به من ارزانترین و سریعترین گزینه را نشان بده. یا تمام ماجرا را با گفتن “ارزانترین گزینه را پیدا کن و با حسابم آن را رزرو کن” به پایان برسانید یا موقعی که در حال چت کردن با دوستان خود هستید بگویید “برایم فلان اموجی را بفرست” یا لوکیشن زنده من رو برای ۳۰ دقیقه بفرست.
محصولات جذابی که در بالا مشاهده می کنید را با تصویر سازی بهتر درک خواهید کرد.

فعالیت رابط های صوتی و بصری

۳- تفاوت های بومی فقط در محتوا و زبان نیست

در دنیایی که کاربر های الکترونیکی آن در حال گذر از ۱ میلیارد است، بومی سازی بیشتر از محتوا معنی دارد. بومی سازی حالا شامل کپی، ایکونوگرافی ، رنگ ، استعاره UI و جریان های UX و قابلیت های دیگر می شود.
به عنوان مثال زبان برای کاربر پایه و بومی FB ، زبان انگلیسی UI است اما وقتی جمله “چه چیزی در ذهن تو است؟” را به انگلیسی ساده کنار آن می گذاریم تفاوت هایی را مشاهده می کنیم. PayTm UI محلی را برای هر زمان فراهم می کند و Sharechat یک ویژگی (محتوای بزرگسال) را برای برخی از زبان ها پنهان می کند.
گوگل تِز (در حال حاضر گوگل پِی) اساسا برای کابران بومی ساخته شده است و روی ایجاد یک اعتماد دیجیتال تمرکز دارد و برای آن از پیام های آشکار و جریان های ساده و حداقل ویژکی ها کمک می گیرد.
یکی از مطالعات اخیر در یک شهر درجه ۳ در تامیل نادو (یکی از ایالت های هند) نشان می دهد که کاربران آنها استعاره های محلی را ترجیح می دهتد برای مثال آن دوست دارند از واژه هایی مانند namaste و garland به جای like برای تحسین چیزی استفاده کنند. شما از نظر یک کاربر به این قضیه نگاه کنید؛ بر خلاف خیلی ها اون تازه به اینترنت پیوسته ، ادراک او محدود به یک محل و نوع یادگیری زبان انگلیسی است. اون از یک کالا استفاده نخواهد کرد مگر آن که برای او ساخته شده باشد
مثال های زیادی برای اثبات این قضیه وجود دارد که چگونه زبان های مختلفی در یک کالا استفاده می شود.
هدف های بومی و محلی، نیازمند طرح های مختلفی است؛ چه در سطح محتوا ، چه در سطح UI و UX و چه در سطح وضعیت یک منطقه.

تفاوت های بومی فقط در محتوا و زبان نیست

۴- سیستم های طراحی

دو سیستم اصلی طراح: متریال از اندروید و HIG (به معنی دستورالعمل رابط انسان) از IOS به طور بسیار گسترده در نرم افزار ها گنجانده شده اند.
این سیستم ها دستورالعمل هایی را برای اجزای معمول فراهم می کنند مانند هدر ها، کارت ها، ورق های پایین و غیره. آل لابریری های کد این قطعات نیز به راحتی قابل دسترسی هستند. علاوه بر این کاربران همیشه به این اجزا و پوسته ها عادت دارند و از آن استفاده می کنند.
در واقع، سیستم های طراحی پیش فرض عملکرد را تضمین می کنند و مقرون به صرفه هستند.
با اینکه سفارشی سازی در این جور طراحی ها در حال پیشرفت هستند اما نرم افزار های محبوب مانند واتس آپ، فیسبوک و توییتر ترجیح می دهند کمتر قابل سفارشی شدن باشند.
بسیاری از برنامه ها مانند Uber ، Airbnb و IBM یک رویکرد لیبرال تر را در پیش گرفته اند و آزادی عملی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند.
ورقه پایینی یا همان bottom sheet در نرم افزار Uber یک موفقیت موثری بوده است که نی توان از آن یاد کرد. متریال و IOS سیستم های خود را آمدیت کرده اند تا بر خلاف پیروی از دستوالعمل ها بیشتر قابل تغییر باشند.
حتی در میان استارتاپ های کوچکتر سیستم های طراحی در حال تبدیل شدن به یک هنجار هستند، زیرا آن ها ساختار سازمانی سال های اخیر را با یک تیم طراحی متمرکز و تخصیص منابع طراحی بر اساس محصول کامل می کنند.
در سال ۲۰۱۹ شاهد خواهیم بود:
۱- پذیرش بیشتر سیستم های طراحی میان کمپانی های بزرگ.
۲- سفارشی سازی با سیاست آزادانه تر مقصد بعدی کمپانی ها می باشد و آن مقصد جایی نیست جز جایی که کاربران کمتر از سیستم های پیش فرض پیروی کنند.

یک نصیحت صمیمانه: اجزای مختلف را کد گذاری کرده و سیستم طراحی را به طور روز افزون و مطابق با صنعت روز و کاربرد پیشرفت دهید.

 

سیستم های طراحی

 

منبع : Uxdesign.cc
نویسنده : Sumit Dagar
ترجمه : مهدی خشنود

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

چگونه طراح گرافیکی شویم؟ قسمت سوم

اگر می‌خواهید روی متن تخصص داشته باشید، در تایپوگرافی تمرکز کنید. اگر میخواهید از نقاشی بیشتر در کار خود استفاده کنید، طراحی لوگو را مطالعه کنید. اگر می‌خواهید وب سایت‌هایی را بسازید که استفاده از آن‌ها آسان باشد، به طراحی وب بروید.

چطور طراح گرافیک شویم؟ قسمت دوم

مقدمات را خودتان مطالعه کنید. هر روز نقاشی کنید تا مهارت های هنری پایه خود را بسازید.

چطور طراح گرافیک شویم؟ قسمت اول

اگر متوجه شدید که واقعاً به ایجاد طرح‌ها و نحوه ساختن وب سایت علاقه دارید، پس ممکن است بخواهید بیشتر در مورد طراحی گرافیک مطالبی بیاموزید. طراحی گرافیک یک زمینه متنوع با موضوعات مختلف برای یادگیری است. یادگیری طراحی گرافیک به شما این امکان را می‌دهد که چیزهایی مانند هنر، تجربه کاربری، رنگ و طراحی، تایپوگرافی، یا طراحی وب را مطالعه کنید. خوشبختانه، یادگیری در مورد این موضوعات با استفاده از کلاس‌ها در طراحی گرافیکی یا حتی مطالعه آن‌ها بسیار ساده است.

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما