چگونه برای یک کسب و کار کوچک طرح کسب و کار بنویسیم ؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ بدون نظر 227 بازدید

یک طرح کسب و کار، یک فایل نوشتاری است که در آن به طور جامع یک طرح کلی از اینکه چیکار می خوایید انجام بدید، کجا می خواید برین و چگونه می خواید اون کار رو انجام بدین وجود داره.
طرح کسب و کار در شرایط خاص اهداف مالی کسب و کار شما را مشخص می کند و به این سول پاسخ می دهد که چگونه خود را برای دستیابی به این اهداف در محدوده محیط بازار فعلی قرار خواهید داد.
علاوه بر این، طرح کسب و کار یک ابزار ضروری برای جذب سرمایه تجاری است.
این مقاله نحوه ایجاد یک طرح کسب و کار را قدم به قدم شرح خواهد داد.

بخش اول – آماده سازی برای نوشتن طرح کسب و کار شما

۱- تصمیم بگیرین که چه مدل طرح کسب و کاری می خواهید

تصمیم بگیرین که چه مدل طرح کسب و کاری می خواهید

در حالی که هدف و ساختار تمامی طرح های کسب و کار یکسان هستند اما بررسی و آنالیز بازار فروش و پیش بینی جریان نقدی از انواع طرح های کسب و کار می باشد.

در کل سه مدل طرح کسب و کار وجود دارد:

  • طرح کوچک. این طرح کوتاه تر است (در ۱۰ صفحه یا کمتر) و برای تعیین علاقه بالقوه و تشکیل یک طرح اولیه و یک نقطه شروع برای یک طرح کامل استفاده می شود.
  • طرح انجام. میتوان گفت که این طرح نسخه کامل یک طرح کوچک است. این طرح بدون توجه به ظاهر، به حرکت ها و اعمال تجاری توجه دارد و دارنده کسب و کار برای انجام فعالیت ها در مسیر انجام هدف به این طرح مراجعه می کند
  • طرح ارائه. طرح ارائه شده برای افراد غیر از افرادی که مالک و عامل کسب و کار هستند، استفاده می شود. این طرح می تواند با تاکید بر قابل فهم بودن، ارائه قابل عرضه در بازار و زبان تجاری و اصطلاحات مناسب شامل سرمایه گذاران بالقوه یا بانکداران هم بشود

در حالی که طرح کار توسط مالک ساخته شده است، ارائه باید با سرمایه گذاران، بانکداران و مردم در نظر گرفته شود.

 

۲- فهمیدن ساختار اصلی طرح کسب و کار

فهمیدن ساختار اصلی طرح کسب و کار

هر چیزی که به عنوان یک طرح کوچک یا یک طرح انجام جامع انتخاب کردید، در آن ضروری است که شما عناصر طرح کسب و کار را به خوبی درک کنید

  • مفهوم اولیه یا کانسپت کسب و کار، اولین عنصر گسترده طرح کسب و کار است

در اینجا تمرکز روی توصیف کسب و کار شما، بازار آن ، کالای آن ، ساختار سازمانی آن و مدیریت است

  • آنالیز بازار دومین عنصر اساسی در یک طرح کسب و کار است. به هر حال کسب و کار شما در یک بازار ویژه اداره خواهد شد و مهم است که درک جمعیت مشتری ، ترجیحات، نیازها، رفتار خرید، و همچنین رقابت را کاملا درک کنید.
  • آنالیز مالی سومین جزء طرح کسب و کار است. اگر کسب و کار شما جدید است، آنالیز مالی شما شامل جریان نقدی پیش بینی شده، هزینه های سرمایه و ترازنامه خواهد بود.

آنالیز مالی همچنین شامل پیش بینی خواهد بود زیرا هر لحظه ممکن است شما شکست بخورید.

 

۳-فهمیدن ساختار اصلی طرح کسب و کار

دریافت کمک مناسباگه شما حس می کنید که در تحصیلات مالی و تجاری کمبود دارید، ایده بدی نیست که از یک دستیار مالی و تجاری کمک بگیرید

قسمت های بالا اجزای گسترده طرح کسب و کار است. این بخش ها به نوبه خود به هفت بخش زیر تقسیم می شوند، که ما روی نوشته های زیر تمرکز می کنیم:

توصیف و معرفی شرکت، ساختار سازمانی و مدیریت ، کالا ها و خدمات، بازار یابی و فروش ، درخواست برای تهیه بودجه و سرمایه گذاری.

 

 

بخش دوم – نوشتن طرح کسب و کار

۱- سند خود را به درستی فرمت کنید

سند خود را به درستی فرمت کنید

تیتر های هر بخش را با اعداد یونانی به ترتیب مرتب کنید مانند I.II.III و غیره.

در حالی که بخش اول به صورت فنی به عنوان «خلاصه اجرائی» شناخته می شود (که به طور رسمی بررسی شما از کسب و کارتان است)، به طور معمول، آخرین اطلاعاتی است که وقتی شما از تمامی اجزای طرح کسب و کار خود اطلاع داشته باشید، نوشته می شود.

 

۲- شرح شرکت خود را به عنوان بخش اول بنویسید

شرح شرکت خود را به عنوان بخش اول بنویسیدبرای انجام اینکار کسب و کار خود را شرح کنید و بازاری که به آن برای کالا و خدماتتان نیاز دارید را مشخص کنید. به طور خلاصه مشتریان کلیدی خود را اینکه چگونه می خواهید موفق شوید را توضیح دهید.

برای مثال اگر تجارت شما یک کافی شاپ کوچک باشد. توضیح شما می تواند مثلا همچین چیزی شود: کافه شاپ جو یک مغازه کوچک در پایین شهر است که بر روی سرو کافه های میکس با آبجو در محیطی آرام و زیبا تمرکز کرده است. کافه جو در فاصله یک خیابانی دانشگاه محلی قرار دارد و آماده است تا محیط راحتی را برای دانشجویان، اساتید و کارمند های پایین شهر فراهم می سازد تا مطالعه کنند و ارتباط برقرار کنند و حتی بین کلاس ها و قرار های ملاقات برای استراحت به آن جا مراجهه کنند. با تمرکز بر محیط عالی، مکان نزدیک، محصولات برتر و خدمات عالی مشتریان، قهوه جو به خودی خود از همتایان خود تمایز خواهد یافت.

 

۳- آنالیز خود از بازار را بنویسید

آنالیز خود از بازار را بنویسید
هدف از این بخش کشف و نشان دادن دانش بازاری است که کسب و کار شما در آن فعال است.

  • به همراه اطلاعاتی درباره بازار هدف، شما باید سول های این چنینی پاسخ دهید: چه کسانی بازار شما هستند؟ نیاز ها و اولویت های آن ها چیست؟ آن ها از چه رده سنی هستند؟ و کجا واقع شده اند؟
  • مطمئن باشید تا آن شامل یک آنالیز رقابتی باشد که اطلاعاتی را درباره رقیب های ضروری فراهم کند. نقاط قوت و نقاط ضعف و تاثیرات بالقوه رقیبان اصلی خود را لیست کنید. این بخش فوق العاده مهم است، زیرا آن را به شما نشان می دهد که چگونه کسب و کارتان با تمرکز بر ضعف های رقیب، سهم بازار را به دست می گیرد.

 

۴- ساختار سازمانی و مدیریتی شرکت خود را توضیح دهید

ساختار سازمانی و مدیریتی شرکت خود را توضیح دهیداین قسمت از طرح کسب و کار بر روی پرسنل کلیدی تمرکز دارد؛ به همراه جزییاتی درباره صاحبان کسب و کار و تیم مدیریتی آن.

  • در مورد تخصص تیم خود صحبت کنید و اینکه تصمیم ها چگونه گرفته می شود. اگر صاحبان و مدیران و متخصصان سابقه ای در صنعت دارند و موفیقتی را بدست آورده اند، به آن تاکید کنید.
  • اگر چارت یا نمودار سازمانی دارید آن را قرار دهید

 

۵- کالا یا خدمات خود را توضیح دهید

کالا یا خدمات خود را توضیح دهید

چه چیزی را به فروش می رساند؟ چه چیز منحثر به فردی درباره آن وجود دارد؟ چگونه مشتریان سود خواهند برد؟ چگونه کالا یا خدمات شما از رقیبانتان بهتر هستند؟

  • زندگی محصول خود را بنویسید. آیا شما در حال حاضر پیش بینی یا توسعه یک نمونه اولیه را تهیه کرده یا برای ثبت اختراع یا کپی رایت ثبت نام کرده اید؟ توجه داشته باشید همه فعالیت های برنامه ریزی شده را ذکر کنید.
  • برای مثال اگر می خواهید برای یک کافی شاپ بطرح بنویسید، شما باید منویی از محصولات خود تهیه کنید. قبل از نوشتن منو ، یک خلاصه بنویسید که منوی خاص شما چه تمایزی با بقیه کافی شاپ ها دارد. شما ممکن است اعلام کنید، برای مثال کافی شاپ ما پنج نوع مختلف از نوشیدنی ها را شامل می شود، از جمله قهوه ، چای ، اسموتی ، نوشابه و هات چاکلت. تنوع گسترده ما یک مزیت رقابتی کلیدی خواهد بود زیرا ما می توانیم تنوع پیشنهادات محصولاتی را ارائه دهیم که رقبا اصلی ما در حال حاضر ارائه نمی دهند.

 

۶- استراتژی بازاریابی و فروش خود را بنویسید

استراتژی بازاریابی و فروش خود را بنویسیددر این بخش توضیح دهید چگونه قرار است بازار را به سلطه خود در بیاورید، رشد را مدیریت کنید ، با مشتریان ارتباط برقرار کنید و خدمات و کالاهای خود را توزیع کنید.

  • در تعریف استراتژی خود شفاف باشید. آیا شما از نمایندگان فروش، تبلیغات بیلبوردی ؛ توژیع تراکت ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا همه موارد فوق استفاده می کنید؟

 

۷- یک درخواست مالی را ترتیب دهید

یک درخواست مالی را ترتیب دهید

اگر شما قرار است از طرح کسب و کار برای تامین بودجه استفاده کنید، یک درخواست مالی را نیز قرار دهید. توضیح دهید که چقدر پول برای شروع و نگهداربی کسب و کار کوچک خود نیاز دارید. شرح خلاصه ای از نحوه استفاده از سرمایه اولیه را ارائه دهید و یک جدول زمانی برای درخواست تأمین مالی خود ارائه دهید.

  • صورت های مالی را برای حمایت از درخواست مالی خود جمع آوری کنید. برای تکمیل دقیق این مرحله، در بعضی موارد ممکن است استخدام حسابدار، وکیل یا حرفه ای دیگر ضروری باشد.
  • صورتهای مالی باید شامل تمام اطلاعات تاریخی (اگر شما یک کسب و کار موجود هستید) و یا اطلاعات مالی پیش بینی شده، از جمله اظهارات پیش بینی، ترازنامه ها، صورتهای مالی، اظهارات سود و زیان، و بودجه باشد. برای یک سال کامل، اظهارات ماهانه و سه ماهه ارائه کنید. هر سال پس از آن، صورتهای سالانه. این اسناد در قسمت پیوست طرح کسب و کار شما قرار خواهد گرفت‌که قبلا در مورد آن توضیح دادیم.
  • این بخش باید شامل جریان نقدی پیش بینی شده برای حداقل ۶ سال یا تا زمانی که رشد پایدار به دست می آید باشد و در صورت امکان می تواند شامل محاسبه ارزش گذاری بر اساس جریان های نقدی با تخفیف را نیز باشد.

 

۸- خلاصه ی اجرایی را بنویسید

خلاصه ی اجرایی را بنویسید

خلاصه اجرایی شما می تواند نقش معرفی را برای طرح کسب و کار شما ایفا کند. این بخش شامل توضیحات عملیات شرکتِ شما می شود و یک نمای کلی از محصولات ، بازار هدف و هدف شرکت را به کسانی که این بخش را مطالعه می کنند نشان می دهد. به یاد داشته باشید این بخش را اول متن خود قرار دهید.

  • کسب و کار موجود باید شامل اطلاعات تاریخی در مورد شرکت باشد. چه زمانی تصور اولی شرکت شکل گرفت؟ معیارهای رشد قابل توجه چه هستند؟
  • استارآپ ها روی آنالیز صنعتی و بودجه ی هدف تمرکز خواهند کرد. ساختار شرکت ، نیاز های مالیِ آن و در صورت امکان قصدِ دادن حق امتیاز به سرمایه گذاران، آن ها را همگی ذکر کنید.
  • کسب و کارهای موجود و راه اندازی شده باید روی دستاورد های بزرگ، قرارداد ها ، مشتریان فعلی یا بالقوه تاکید کنند و برنامه های آینده را خلاصه کند.

 

 بخش سوم – نهایی سازی طرح کسب و کار

۱- یک پیوست وارد کنید

یک پیوست وارد کنیداین پایانی ترین بخش است و به معنی آن است که باید اطلاعات اضافه را آماده کنیم. سرمایه گذاران بالقوه ممکن است این اطلاعات را قبل از گرفت یک تصمیم مشاهده کنند. متنی که در اینجا نوشتین باید از ادعاهایی که در بخش های دیگر طرح کسب و کار کرده اید تبعیت کند.

  • این بخش باید شامل صورت های مالی، گزارش های اعتباری، مجوز های کسب و کار، سند های قانونی و قرار داد ها باشد (برای نشان دادن به سرمایه گذاران که پیش بینی درآمد توسط روابط تجاری بطور کامل تضمین شده است) رزومه برای پرسنل نیز کلیدی است.
  • توسعه عوامل ریسک. باید یک بخش به وضوح وجود داشته باشد تا یک طرح کلی از اینکه عوامل ریسک چگونه باعث جرئت و سبک سازی می شود به ما نشان دهد. این همچنین به خواننده نشان می دهد که چقدر شما برای ارتباط برقرار کردن آماده اید.

 

۲- مرور و ویرایش

مرور و ویرایش

طرح کسب و کار خود را برای غلط های املایی و دستوری (گرامری) مرور کنید. چند بار این کار را قبل تصمیم به انتشار نسخه پایانی انجام دهید.

  • بازنویسی و بازنگری کل متن را برای اطمینان از درک بهتر توسط خواننده انجام دهید. مخصوصا اگر می خواهید آن را ارائه دهید
  • متن خود را بلند بخوانید. این کار به شما اجازه می دهد تا تا جملاتی که از لحاظ آوایی با هم هماهنگ نیستند خود را نمایان کنند
  • آن را کپی کنید و به یک دوست یا همکار مورد اطمینان ارسال کنید تا از آن غلط گیری کند و یک نسخه پشتیبان (فیدبک) از آن بگیرد. شما می تواند وارد اینترنت شوید و یک قرارداد غیرقابل افشاسازی ببندین (NDA) و امضا کنید تا از ایده شما محافظت شود.

 

۳- یک جلد طراحی کنید

یک جلد طراحی کنید

جلد اصلی باعث تمایز مقاله شما شده و باعث می شود متن شما بسیار زیباتر جلوه کند و حرفه ای تر به نظر برسد. همچنین به سند شما کمک می کند تا برجسته شود.

  • در جلد شما این موارد باید ذکر شود: عبارت “برنامه کسب و کار” باید وسطِ جلد و با فونت بلد نوشته شود. همچنین باید در آن اسم شرکت، لوگوی شرکت و اطلاعات قرارداد واقع شود. در اینجا کلید اصلی، سادگی است.

 

 

منبع : Wikihow.com
نویسنده : Michael R. Lewis

ترجمه : مهدی خشنود

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

چرا کسب و کار شما به یک متخصص شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد؟

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی آینده بازاریابی دیجیتال است. هم کسانی که در کسب و کار آنلاین هستند و هم افرادی که در تجارت کالاهای فیزیکی شرکت دارند، هر دو در حال حاضر روی این سلاح پویا و تجاری سرمایه گذاری می کنند.

شبکه های اجتماعی چطور به کسب و کار رونق می دهند؟

شبکه های اجتماعی آنچنان سریع پیشرفت کرده اند که تبدیل به یکی از ابعاد حیاتی کسب و کار شده اند. شبکه های اجتماعی مزیت و منفعت شگفت انگیزی را محیا می کند که به افرادی که در کسب و کار هستند کمک می کند تا به میلیون ها مشتری دست پیدا کنند. خیلی حیف خواهد شد اگر کسی از این منبع استفاده نکند زیرا شبکه های اجتماعی، کالا یا خدمات شما را به سرتاسر دنیا معرفی می کند. می تونیم این رو هم بگیم که اون ها دارند فرصت بسیار خوبی برای بازاریابی را از دست می دهند.

چگونه یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کنیم ؟

چگونه یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کنیم ؟

برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق باید گام هایی حساب شده برداشته شود که اگر این مراحل بدرستی انجام شود ، کسب درآمد اینترنتی شما تضمین شده می باشد. هزاران نفر با استفاده از این گام ها کسب و کارهای خود را به شکل مناسبی شروع کرده اند . در این مقاله قصد داریم این مراحل را بیان کنیم.

چگونه از استوری های اینستاگرام برای خدمت به مردم استفاده کنیم؟

چگونه از استوری های اینستاگرام برای خدمت به مردم استفاده کنیم؟

بدون شک قابلیت Stories یا همان داستان های اینستاگرام می تونه یک ترفند جالب برای اشتراک گذاری عکس و ویدیو های کاربران باشه ، اما چگونه می توان از این از ابزار برای خدمت به مردم استفاده کرد ؟

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما