بوم مدل کسب و کار

چکیده این مطلب : انتشار : ۶ شهریور ۱۳۹۸ بدون نظر 32 بازدید

بوم مدل کسب‌و‌کار چیست؟ بوم مدل کسب‌و‌کار یکی از کارهایی است که برای راه‌اندازی هر نوع کسب‌و‌کاری توصیه می‌شود. آیا کسب‌و‌کاری وجود ندارد که بدون این بوم مدل کسب‌و‌کار موفق شده باشد؟ چرا وجود دارد. اما این بوم به شما راه را نشان خواهد داد و نه تنها به شما بلکه راهنمای تیم شما نیز […]

بوم مدل کسب‌و‌کار چیست؟

بوم مدل کسب‌و‌کار یکی از کارهایی است که برای راه‌اندازی هر نوع کسب‌و‌کاری توصیه می‌شود. آیا کسب‌و‌کاری وجود ندارد که بدون این بوم مدل کسب‌و‌کار موفق شده باشد؟ چرا وجود دارد. اما این بوم به شما راه را نشان خواهد داد و نه تنها به شما بلکه راهنمای تیم شما نیز خواهد بود و دورنمایی از فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید را برای آنها به نمایش خواهد گذاشت.
اجزای بوم مدل کسب‌و‌کار
بوم مدل کسب‌و‌کار شامل ۹ قسمت می‌باشد که به معرفی آن و اینکه باید چطور آن را تکمیل کنید خواهیم پرداخت.

۱- بخش‌بندی مشتریان

در این قسمت شما می‌بایست مشتریان احتمالی خود را مشخص کنید. تا می‌توانید به مشتری خاص برسید یعنی به طور مثال شما قرار است لباس بانوان را به فروش برسانید. مشتریان احتمالی شما در اینجا بانوان هستند، اما آیا شما برای کل سنین لباس دارید یا فقط مخاطب شما سن خاصی را شامل خواهد شد. مثلا می‌توانید محدوده سنی تعیین کنید.
به طور مثال اگر شما اسنپ باشید در این قسمت باید مسافر و راننده را وارد کنید.
سوالات محرک
گروه‌های هدف شما چه هستند؟
مشتری و مخاطب اصلی محصول‌تان چه کسانی هستند؟
چه کسانی مشتری شما نیستند و نخواهند بود؟

۲- تعامل با مشتری

در این بخش باید مشخص کنید از چه روش یا روش‌هایی می‌خواهید با مشتری خود ارتباط برقرار کنید. به طور کلی این بخش مشخص‌کننده ارتباط شما با مشتری از زمان آشنایی با شما تا هنگامی که محصول/خدمات خود را دریافت نمود و البته پس از آن.
به طور مثال باشگاه مشتریان، انجمن‌های گفتگو از این روش‌ها محسوب می‌شوند.
سوالات محرک
نقش شما در فرایند خرید چیست؟
آیا همه چیز اتوماتیک است؟
آیا فرایندی برای کمک به تصمیم‌گیری مشتری دارید؟
غیر از پرداخت پول، آیا مشتری در ایجاد ارزش نقشی دارد؟

۳- ارزش پیشنهادی

در واقع همان گاو بنفش یا مزیت رقابتی شماست، یعنی تفاوت شما با سایرین در چیست؟ زمانی که شما می‌خواهید کسب‌و‌کاری که وجود دارد را دوباره راه‌اندازی کنید می‌بایست تفاوتی با دیگران داشته باشید تا سراغ شما بیایند.
برای تکمیل این قسمت فرصت زیادی در نظر بگیرید زیرا مهمترین کار شما در این بخش همین است. باید مزیت رقابتی خود را بشناسید و روی آن تمرکز کنید.
سوالات محرک
کالا یا خدمتی که عرضه می‌کنید چیست؟
برای مشتری چه ارزشی ایجاد می‌کنید؟
چرا باید به شما پول بدهد؟
کدام درد او را کم می‌کنید؟
کدام لذت را برایش ایجاد می‌کنید؟

یا مزیت رقابتی شماست، یعنی تفاوت شما با سایرین در چیست؟ زمانی که شما می‌خواهید کسب‌و‌کاری که وجود دارد را دوباره راه‌اندازی کنید می‌بایست تفاوتی با دیگران داشته باشید تا سراغ شما بیایند.
برای تکمیل این قسمت فرصت زیادی در نظر بگیرید زیرا مهمترین کار شما در این بخش همین است. باید مزیت رقابتی خود را بشناسید و روی آن تمرکز کنید.
سوالات محرک
کالا یا خدمتی که عرضه می‌کنید چیست؟
برای مشتری چه ارزشی ایجاد می‌کنید؟
چرا باید به شما پول بدهد؟
کدام درد او را کم می‌کنید؟
کدام لذت را برایش ایجاد می‌کنید؟

۴- کانال‌های ارتباطی

نحوه برقراری ارتباط با هر بخش از مشتریان در مورد ارزش پیشنهادی از طریق کانال‌های ارتباطی، توزیع، فروش را در این قسمت می‌بایست مشخص کنید. کانال اصلی شما سایت خواهد بود ولی می‌تواند اینستاگرام، اپلیکیشن موبایل و موارد دیگری نیز باشد.
سوالات محرک
کانال‌های ارتباط شما با مشتری چیست؟
مشتری چگونه از محصول شما مطلع می شود؟
محصول چگونه به دست مشتری می‌رسد؟
بازخوردهای مشتری از چه کانال‌هایی به دست شما می‌رسد؟

۵- فعالیت‌های کلیدی

این قسمت شامل اصلی‌ترین فعالیت‌های شماست. مهمترین کارهایی که قرار است انجام دهید چیست؟ می‌خواهید چه خدماتی به مشتریان خود ارائه دهید؟ به طور مثال تبلیغات، بازاریابی، توسعه محصول از فعالیت‌های کلیدی محسوب می‌شوند.
سوالات محرک
کدام فعالیت‌ها را می‌توانید هسته‌ی کار خود بنامید؟
کدام فعالیت‌ها حاشیه‌ای هستند؟
مستقل از اسم و عنوان، کسب و کار شما واقعاً چه می‌کند؟
چه فعالیت‌هایی اصل بار ارزش‌آفرینی را بر دوش دارند؟

۶- منابع کلیدی

در این بخش باید منابع اصلی که نیاز دارید را مشخص کنید که شامل منابع مالی برای تبلیغات، حقوق کارمندان و منابع انسانی مثل برنامه‌نویس، تیم پشتیبانی، تیم بازاریابی و حتی دفتر کار برای استقرار کارکنان می‌باشد.
سوالات محرک
مهم‌ترین منابع لازم برای اجرای این مدل کسب‌وکار چیست؟
غیر از منابع مالی به چه منابع دیگری نیاز دارید؟
کدامیک از این منابع بعدا می‌توانند مزیت رقابتی شما باشند؟

۷- شرکای کلیدی

شرکای کلیدی افراد یا مجموعه‌هایی هستند که در صورت عدم وجود آنها شما نمی‌توانید کسب‌و‌کارتان را راه‌اندازی یا توسعه دهید. ممکن است شما هیچ شریکی نداشته باشید.
سوالات محرک
چه افراد و مجموعه هایی در بیرون از کسب‌وکار شما باید باشند و کمک کنند تا مدل کسب‌وکار شما اجرا شود؟

۸- مدل درآمد

باید مشخص کنید از چه راه‌هایی می‌خواهید کسب درآمد کنید. مدل‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد وجود دارد. مثلا ممکن است شما فقط به تولید محتوا بپردازید و از نمایش آگهی کسب درآمد ‌کنید. مدل دیگر این است که اشتراک مدت‌دار بفروشید و مخاطبین در ازای هزینه از مطالب شما استفاده کنند.
سوالات محرک
چگونه پول درمی آورید؟
آیا مشتری و مصرف کننده در مدل شما یکسان است یا دو گروه مختلف و مجزا هستند؟
آیا فقط یک‌بار از مشتری پول می‌گیرید یا در طول زمان باید دوباره پرداخت‌هایی داشته باشد؟
برای آن دسته از مشتریان احتمالی که هنوز حاضر نیستند پولی به شما بدهند ارزشی برای ارائه دارید؟

۹- ساختار هزینه

برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار خود چه هزینه‌های باید انجام دهید. تا می‌توانید این هزینه‌ها را ریز کنید و تخمین درست بزنید. در صورتی که نیاز به سرمایه‌گذار پیدا کردید باید بدانید چقدر سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود نیاز دارید.
هزینه‌ها را باید به دو دسته تقسیم کنید. هزینه‌های ثابت مثل هزینه اجاره دفتر کار، حقوق پرسنل و هزینه‌های متغیر مثل تبلیغات و بازاریابی که به نسبت توسعه کسب‌وکار شما تغییر خواهد کرد.
سوالات محرک
هزینه‌های این مدل کسب‌وکار به چه سرفصل‌هایی تقسیم می‌شود؟
سرفصل‌هایی که بخش عمده‌ی هزینه را می‌سازند چه هستند؟
ساختار هزینه در این مدل کسب‌وکار، با بزرگ‌شدن و افزایش مقیاس کسب‌وکار چه تغییری می‌کند؟

برگی از کتاب چاه نفت آنلاین

نویسنده : احمد پوررستمی

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما