۱۳ دلیل برای انتخاب فلاتر

چکیده این مطلب : انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ بدون نظر 124 بازدید

۱۳ دلیلی که شما باید فلاتر را انتخاب کنید.
۱۳ دلیلی که شما باید به سمت دارت روی بیاورید و فلاتر را برای توسعه ی اپلیکیشن بعدی تان انتخاب کنید یا فلاتر را بیاموزید تا اپلیکیشن تولید کنید.

چرا فلاتر؟

۱۳ دلیلی که شما باید فلاتر را انتخاب کنید. دلایلی که شما باید به سمت دارت روی بیاورید و فلاتر را برای توسعه ی اپلیکیشن بعدی تان انتخاب کنید یا فلاتر را بیاموزید تا اپلیکیشن تولید کنید.

کسب و کار امروزی

امروزه کسب و کار ها باید برای انتخاب تکنولوژی های موبایل، تصمیمات حیاتی بگیرند. آنها دائماً در حال آزمایش و ارزیابی فناوری هایی هستند تا بتوانند تجربیات دیجیتالی قدرتمند را بدون در نظر گرفتن دستگاه تلفن همراه یا سیستم عامل کاربر شکل دهند. سازمان هایی که در تولید کالا ها و خدماتی که برای استفاده کردن آسان هستند شکست می خورند، بدون در نظر گرفتن کانال یا دستگاه، برای عقب نیفتادن از رقابت ریسک می کنند.

زبانی نو در اپلیکیشن

چالش این است که چند پلتفرمی می تواند مشکل ساز باشد. در موارد متعددی، علی رغم تلاش های فراوان توسعه دهنده، تجربه ی کاربر از خود اپلیکیشن بومی عقب می ماند. در سال های اخیر، ما شاهد پدیدار شدن فریم ورک های متنوع موبایل مانند ری اکت نیتیو، زامارین و انگولارجی‌اس بوده ایم که به ساخت آسان این تجربه های دیجیتالی کمک کرده اند. به تازگی ما شاهد ورود بازیکنی جدید به زمین مسابقه بوده ایم یعنی نرم افزار فلاتر از گوگل.

و باز هم گوگل!

در قلب آن، فلاتر می تواند شبیه به یک چیز درهم و برهم از تکنولوژی ها و نمونه های اولیه گوگل به نظر برسد اما این نتایج در یک فریم ورک دور از تصور موبایل گرفته شده است. فلاتر بر اساس دارت است؛ یعنی زبان برنامه نویسی گوگل که به فلاتر اجازه ی دسترسی به کتابخانه ی گرافیک اسکیا را می دهد و همان چیزی است که کروم از آن استفاده می کند. علاوه بر آن، فلاتر نزدیک به مشخصات طراحی متریال گوگل کار می کند؛ که بیشتر برای کارت موتیفز هایی که کاربران اندروید خواستار دانستن آن هستند معروف است.

بیاییم به ۱۳ دلیل برای انتخاب فلاتر به عنوان محیط توسعه تان و حتی شروع حرفه تان با فلاتر نگاهی بیندازیم.

دلایل انتخاب فلاتر

مقابله بادمحدویت ها

فلاتر با محدودیت های مرسوم در رابطه با نگرش چند پلتفرمی مقابله می کند.
خیلی وقت است ‌که ساخت یک دسترسی چند پلتفرمی واقعی، مایه ی رنج و عذاب مشاوران تکنولوژی ای بوده است که از ساخت نسخه های متعدد یک کالای یکسان خسته شده اند. اما در واقعیت معمولا تجربه ی کاربر از اپلیکییشن بومی عقب می ماند چون شما در اکثر مواقع ساخت تجربه ی UI را در جاوااسکریپت به پایان می رسانید که حتما باید درجا و در هنگام اجرا کامپایل شود.
با فلاتر، شما نه تنها از مزایای رویکرد “نوشتن یک بار” برخوردار هستید، بلکه یک اجرای عالی و واقعی را خلق می کنید چون یک اپلیکیشن فلاتر قبل از اجرا کامپایل می کند. فلاتر با چندین چالش عادی که در رابطه با نگرش چند پلتفرمی وجود دارد، مقابله می کند.

سود دهی بیشتر

توسعه دهندگان سود دهی را ده برابر افزایش می دهند.
این افزایش در سوددهی از بارگذاری فوری فلاتر (که همچنین به stateful hot reload و Hot restart و Hot reload معروف است) می آید. در کل این قسمت به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا تغییراتی که در حالت اپلیکیشن به وجود آورده اند را در کمتر از یک ثانیه و تغییرات ساختاری آن را در کمتر ده ثانیه مشاهده کنند.
دیگر نیازی به اجرای ساختار گریدل نیست، شما تا تغییراتتان را ذخیره می کنید، می توانید آن ها را مشاهده کنید. برای توسعه دهندگان ماهر شدن در این بخش بسیار راحت است؛ یادگیری کمی در رابطه با استفاده از بارگذاری فوری وجود دارد یا اصلا هیچ یادگیری ای وجود ندارد چون هر وقت که شما ذخیره می کنید، به صورت خودکار اتفاق می افتد. اما این برتری ها حیاتی هستند. زمان توسعه معمولا سی تا چهل درصد کاهش می یابد چون گریدل زمان را دوباره ایجاد می کند که باعث کم کردن سرعت توسعه دهندگان اندروید می شود و معمولا با هر تغییری که ایجاد می شود، بیشتر زمان می برد.

سهولت کار برای طراحان سایت

فرانت اند (طراحی سمت کاربر) و بک اندِ آن با یک کد ساخته می شوند.
برخلاف کد نویسی اندروید که فایل های جداگانه ای برای قسمت کاربر وجود دارد (ویوز) و با استفاده از بک اند به آن اشاره می شود (جاوا)، فلاتر از یک زبان استفاده می کند (دارت) که هر دو کار را انجام می دهد و از یک فریم ورک واکنشی استفاده می کند.
دارت بدون از دست دادن آشنا بودنی که جاوا یا زبانهای مشابه دارند بر روی بسیاری از محبوب ترین قابلیت های زبان های دیگر ساخته شده است.
دارت بر اساس سهولت در ذهن توسعه دهنده ساخته شده است و بنابر این خیلی از وظایف معمول را به مراتب آسان تر می سازد. شما در اینجا می توانید مطالب زیادی را درباره ی دارت یاد بگیرید: https://www.dartlang.org/guides/language/language-tour

حس بهتر نسبت به IOS

این یک تجربه ی طراحی قدرتمند آماده به کار است.
با توجه به اجرای دقیق خصوصیات طراحی متریال توسط تیم فلاتر، ساخت تجربه های UI قدرتمند و آماده به کار آسان است. این به شما کمک می کند تا تجربه ی صاف و واضحی را تولید کنید که شما معمولا آن را در اپلیکیشن های بومی مشاهده می کنید چون نسخه ی ریلیز فلاتر، یک اپلیکیشن بومی است.
فلاتر ویجت هایی دارد که مشخصات طراحی رابط انسانی را برای IOS اجرا می کند و به شما اجازه می دهد تا آن حس بومی را روی آیفون و آیپد هم داشته باشید.

همکاری با پکیج های متن باز

فهرست گسترده ای از پکیج های متن باز وجود دارد.
مقدار زیادی از پکیج های متن باز در دسترس به شما کمک می کند تا اپلیکیشن را سریع تر و آسان تر تولید کنید و بسیاری از پکیج های موجود در دسترس وجود دارد که خیلی از وظایف پیچیده را آسان تر می کند. هر چند هنوز نسبتا زود است اما کتابخانه ی پکیج ها با تشکر از رشد همیشگی جمعیت توسعه دهندگانی که به طور فعال با فلاتر همکاری می کنند، هر روز به سرعت در حال گسترش است.

ادغام مستقیم با فایربیس (دیتابیس آنلاین گوگل)

فایربیس برای مجموعه ای از خدمات مانند فضای ابری، توابع ابری، پایگاه های داده بلادرنگ، هاستینگ، احراز هویت و یک عالمه خدمات دیگر حمایت آماده به کاری را مهیا می سازد. زیرساخت های شما در یک زمان، بدون سرور، زیاد از حد و قابل ارتقا است. این به معنای این است که شما برای ساخت بک اند، نیاز به صرف زمان و منابع زیاد ندارید. همچنین ترکیب آن با ابزاری برای خودکارسازی فرآیند توسعه و ریلیز شما آسان است مثل Fastlane: تسهیل تحویل مداوم. بنابر این شما نیازی به حمایت وقف شده ی DevOps در تیمتان ندارید.

پشتیبانی با محیط های نرم افزاری

فلاتر برای انواع محیط های یکپارچه توسعه ی نرم افزار پشتیبان دارد.
وقتی که شما با فلاتر کد نویسی می کنید، می توانید از بین تعداد زیاد محیط های یکپارچه توسعه ی نرم افزار انتخاب کنید. در ابتدا من با اندروید استودیو آغاز کردم اما بعد برنامه ی فلاتر لایو را دیدم، جایی که توسعه دهندگان از نرم افزار VS Code استفاده می کنند. این باعث تعجب من شد و تعداد زیادی از توسعه دهندگان فلاتر را پیدا کردم که از نرم افزار ویژوال استودیو کد‌ استفاده می کنند. وقتی که من آن را امتحان کردم توانستم بفهمم که چرا خیلی از افراد آن را ترجیح می دهند. VS Code حجم کمتری دارد و بسیار سریعتر است و اکثر قابلیت های قابل استفاده در اندروید استودیو و اینتلیج را دارد. شخصا، من به VS Code نقل مکان کردم اما شما می توانید از محیط های یکپارچه توسعه ی نرم افزار متعددی دیگری هم استفاده کنید. برای شروع کار در فلاتر شما نیازی به تغییر ندارید.

پذیرش رابط کاربری ، با فلاتر همه چیز یک ویجت است

در فلاتر همه چیز یک ویجت است؛ Appbar Scaffold ، Drawer ، Snackbar و غیره. آسان است تا یک ویجت را در یک ویجت دیگر قرار دهیم تا با استفاده از قرار دادن یک ویجت در یک ویجت مرکزی باعث شویم اپلیکیشن کاری مانند قرار دادن چیزی در مرکز را انجام دهد. این تمام بخش هایی است که به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که کاربران بدون در نظر گرفتن پلتفرمی که اپلیکیشن را در آن اجرا می کنند، یک تجربه ی بومی داشته باشند. شما همچنین باید مقاله ی زیر را درباره ی فلاتر بخوانید:
https://flutter.io/docs/resources/technical-overview#everythings-a-widget

تم های مختلف برای اندروید و IOS

تعیین تم مناسب برای پلتفرم کاربر مانند استفاده از ترنری آسان است به شرطی که پلتفرمی را که کاربر، اپلیکیشن را در آن اجرا می کند چک کنید؛ یعنی اجازه دهید تا UI درباره اینکه کدام جزء UI استفاده شود تصمیمات مدت زمانی بگیرد.
در اینجا می توانید یک کد نمونه را مشاهده کنید که این کار را انجام می دهد. این کد پلتفرم موجود را چک می کند و اگر IOS باشد، تم رنگ اصلی بنفش را بر می گرداند.

ادغام مستمر با استفاده از Magic code (کد جادویی)

کد جادویی، یک ابزار متن باز است که در تاریخ چهارم دسامبر ۲۰۱۸ بر روی فلاتر لایو قرار گرفت. کد جادویی برای یادگیری آسان و کاملا رایگان است. کد جادویی یک ابزار CL بسیار پیشرفته است که به طور خاص برای فلاتر تعبیه شده است.

راحت تر شدن انیمیشن ها

انیمیشن ها حتی با استفاده از ۲Dimensions Flareراحت تر می شوند.
این ابزار آنلاین شگفت انگیز که در جریان فلاتر لایو سال ۲۰۱۸ معرفی شد، می تواند به راحتی برای ساخت UI و انیمیشن های فوق العاده به کار گرفته شود. این ابزار در شکاف بین طراح UI و توسعه دهنده پلی را قرار دهد و زمانی که برای اعمال تغییرات مربوط به UI و انیمیشن ها نیاز است را کاهش می دهد.
من از Flare استفاده کرده ام و سادگی اش در ساخت انیمیشن من را شگفت زده کرده است. با یک مقدار یادگیری، شما می توانید مشاهده کنید. که نرم افزار در اینجا کار کرده است. من حتی یک سایه هم به توپ داده ام که باعث شده است طبیعی تر به نظر برسد.

فلاتر در دسکتاپ و وب

همه از افشاگری فلاتر متحیر شده بودند جایی که تیم فلاتر الان هم نمونه اولیه ای از اپلیکیشن های فلاتر را دارد که در یک مرورگر وب کار می کنند‌. پروژه ی محرمانه ی قبلی فلاتر به نام “مرغ مگس” در جریان فلاتر لایو به جهان رونمایی شد. به زودی شما قادر خواهید بود تا از همین کد استفاده کنید تا به راحتی برای موبایل، دسکتاب و وب، اپلیکیشن تولید کند.

پشتیبانی مستمر از طرف تیم و جامعۀ

من در طی سه هفته ی گذشته با فلاتر کار کرده ام و متوجه حمایت و تشویق فراوانی از طرف تیم و جامعه ی فلاتر شده ام؛ اگر بخواهم کمی نام ببرم مخصوصا اسکات استول، نیلای ینر و سیمون لایتفول. هر چهارشنبه نام های شناخته تر شده ای از جامعه ی فلاتر در زوم و در هشتگ HumpDayQandA در دسترس هستند.
جایی که شما می توانید به صورت زنده از انسان های واقعی در رابطه با فلاتر کمک بگیرید. حتی اگر شما خودتان سوالی نداشته باشید، آنجا مکان خوبی است چون تنها با گوش کردن به جواب سوال هایی که افراد دیگر می پرسند، چیز های زیادی را یاد میگیرد.

در آخر:

ارزش استفاده از فلاتر به راحتی مشخص و بسیار جذاب است زیرا بسیاری از مشکلات استارتاپ ها در حین تلاش برای انتشار نرم افزار بر روی پلتفرم های مختلف را کاهش می دهد. مخصوصا وقتی که با زمان و امکانات محدودی برای عرضه محصول نرم افزاری به بازار روبرو هستند‌.
Written by Ganesh .s.p
Translated by Mahdi Khoshnoud

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

چرا توسعه دهندگان اندروید باید در سال ۲۰۱۹ به فلاتر توجه کنند؟

اندروید و فلاتر هر دو نوزادان گوگل هستند. توسعه نرم‌افزار اندروید در شرکت اندروید که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد آغاز شد. پروژه فلاتر در گوگل آغاز شد و اولین پروژه فلاتر SDK در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. مقایسه توسعه اندروید بومی (Native) با توسعه نرم‌افزار فلاتر بسیار جالب است و مشاهده کنید […]

۵ دلیل که شما را عاشق فلاتر می‌کند

احتمالا می‌دانید، فلاتر یک راه‌حل برای ایجاد برنامه‌های موبایل
با رابط کاربری زیبا می‌باشد. روش فلاتر برای طراحی ظاهری شبیه برنامه‌های وب است،
بنابراین شما می‌توانید شباهت بسیاری با HTML / CSS پیدا کنید.

نظرات

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد شوید

تماس با ما